ادامه عملیات‌های گردان‌های قسام در ۲۲۴ امین روز جنگ شهادت یکی از فرماندهان گردان جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویدئو | اعتراف بی بی سی به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب الله حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانواده سربازان اسرائیلی دست به تظاهرات زدند چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

عنابستانی: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین نقطه عطفی در تاریخ روابط ۲ کشور است

  • کد خبر: ۱۵۰۳۷۴
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
عنابستانی: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین نقطه عطفی در تاریخ روابط ۲ کشور است
نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به چین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به چین می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ روابط ۲ کشور باشد.

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز درباره دستاورد‌های این سفر اظهار کرد: در حال حاضر در قالب این سفر ۲۰ تفاهم‌نامه همکاری امضا شد که هر کدام می‌تواند یک سند راهبردی برای همکاری در بخش‌های جدید در سطوح کلان برای اجرای همکاری‌های ۲ کشور در قالب سند همکاری ۲۵ ساله باشد. به عقیده من در دنیای امروز چین و ایران هر ۲ می‌توانند قدرت‌های راهبردی، منطقه‌ای و جهانی باشند. کشور ما نیز براساس نگاه تامین منافع ملی به همه ظرفیت‌های جهانی نگاه می‌کند تا از آن برای تامین منافع مزبور استفاده کند. باید توجه داشت نگاه به شرق در سیاست‌های کشور ما به معنای نفی غرب یا بالعکس نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی مقاطع سیاست‌گذاران ما دنیا را مساوی با غرب می‌دیدند و همه تخم مرغ‌ها را در سبد غربی‌ها می‌گذاشتند. نتیجه آن هم عهدشکنی غربی‌ها بود که این موضوع منافع ملی ما را تامین نمی‌کرد. اما سیاست خوبی که در دولت سیزدهم گذاشته شده، این است که بتوان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و حین دنبال کردن مذاکرات برجامی و خارج نشدن از میز گفت‌وگوها، نگاه به همسایگان، کشور‌های همسو در ساختار جهانی و قدرت‌های مختلف به صورت ویژه دنبال می‌شود.

عنابستانی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۲۵ ساله بین ایران و چین تصریح کرد: لازم است برای اجرای این تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف زمینه‌های مورد نیاز فراهم شود. از طرف دیگر چین یکی از مشتری‌های قوی نفت ایران و همچنین از تامین‌کنندگان جدی کالا برای کشور ماست. اگر مبادلات ما با چینی‌ها روان‌تر شود و خط اعتباری مورد نیاز این مبادلات که تاکنون گشوده نشده، در قالب این سفر گشایش یابد، می‌توان از ظرفیت‌های آن کشور بهره برد.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علاوه بر این کشور ما به جز نفت اقلام دیگری در اختیار دارد که قابلیت صادرات به چین و همچنین کشور‌های دیگر از طریق چین را برای دور زدن جریان تحریم‌ها را دارد.

وی افزود: همچنین این سفر می‌تواند جهت تامین منابع مالی و حذف آقایی دلار موثر باشد. امید است دولت و مجموعه دولتمردان از این فرصت به خوبی بهره‌برداری کنند.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و شکل‌گیری برخی حواشی در آن سفر نیز گفت: البته باید توجه داشت این کشور یک نگاه منطقه‌ای ویژه شروع و بعد از سال‌ها ارتباط خاصی با کشور‌های عربی برقرار کرده است. ادر نتیجه آن تفاقی که در آن سفر افتاد، ساختار دیپلماسی و مردم ما ناراحت شدند، چون در گفت‌وگو‌های بین طرفین نام مقدس خلیج فارس به شکلی دیگر بیان شد. با این حال به نظر می‌رسد چین خیلی دنبال درگیری‌های منطقه‌ای نیست بلکه خواهان استفاده از ظرفیت‌های خویش است؛ ما نیز باید از ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->